Monday 5 September 2016

Iran-Britain lantik duta baharu sejak 2011


06 September 2016 12:28 AM



TEHRAN 5 Sept. - Iran dan Britain melantik duta baharu masing-masing di kedua-dua negara buat kali pertama sejak perusuh menceroboh kedutaan British di ibu negara pada 2011.
Agensi berita tempatan ISNA melaporkan, Hamid Baeidinejad, 53, dinamakan sebagai duta Tehran ke London.
Hamed sebelum ini pernah memainkan peranan penting dalam rundingan dengan kuasa besar dunia yang membawa kepada perjanjian nuklear tahun lepas dan mengangkat sekatan antarabangsa.
Sementara itu, Britain melantik Nicholas Hopton sebagai duta pertama mereka di Iran sejak hubungan antara kedua negara terputus ekoran insiden lima tahun lalu itu.
“Saya harap ini akan menandakan permulaan kerjasama yang lebih produktif antara kedua-dua negara, membolehkan kami untuk membincangkan secara langsung isu-isu seperti hak asasi manusia dan peranan Iran di rantau ini serta pelaksanaan berterusan berkaitan perjanjian nuklear dan hubungan perdagangan antara Britain dan Iran,” kata Setiausaha Luar Britain, Boris Johson dalam satu kenyataan yang dikeluarkan. - AFP
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/iran-britain-lantik-duta-baharu-sejak-2011-1.379162#sthash.e0qeZYsQ.dpuf

No comments:

Post a Comment