ISIL mengaku meletupkan bom kereta di luar Masjid Kobbat al-Mehdi yang merupakan tempat ibadat pengikut Syiah, menyebabkan dua orang terbunuh dan 16 orang lagi cedera.
Menurut laporan portal Al Jazeera, serangan itu dilancarkan ketika orang ramai berkumpul untuk menunaikan solat Zuhur dan letupan itu menyebabkan pintu masjid rosak teruk selain tingkap rumah di kawasan sekitar pecah.
Serangan terbaharu itu yang dilancarkan ISIL merupakan beberapa siri serangan ISIL yang menjadikan penduduk Syiah di Sanaa sebagai sasaran, kawasan yang dikuasai pemberontak Houthi sejak September lalu selepas menggulingkan Presiden Abdrabbuh Mansour Hadi.
Dalam perkembangan berasingan, tentera bersekutu melancarkan 15 serangan ke atas kedudukan pemberontak Houthi di Aden termasuk di kawasan utara, timur dan barat bandar berkenaan bagi mengasingkan kumpulan pemberontak dengan pejuang yang setia kepada Hadi.
Namun, pemberontak melan­carkan serangan balas dengan membedil beberapa kawasan penempatan menggunakan meriam, mengakibatkan empat orang terbunuh dan berpuluh-puluh orang lagi cedera.
Di wilayah Marib, timur Sanaa, pertempuran yang berlanjutan sejak tiga bulan lalu menyaksikan 15 pemberontak Houthi maut dan empat pejuang yang setia kepada Hadi terbunuh dalam pertempura awal pagi semalam.
Keganasan terbabit berlaku ha­nya sehari selepas wakil khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Yemen, Ismail Ould Cheikh Ahmed mengumumkan bahawa perbincangan antara pihak-pihak yang bertelagah di Geneva berakhir tanpa sebarang perkembangan positif.